Monday 28 November 2011

Dalam sujud..


Dalam sujud aku mengadu,
membisikkan resahku padaMu,
Dalam sujud aku merendahkan hatiku,
Sebagai subjek ciptaan  ku berserah diri padaMu,
Dalam sujud ku melekapkan ke tanah dahiku,
Kumengerti betapa  aku insan berinti jaharu,
Dalam sujud kuteringat sirah hidupku,
Satu persatu imej-imej kejahilanku menjemba bermain difikiranku,
Dalam sujud aku berdoa padaMu,
Dengan harapan kau dengarkan rintihan domba hambaMu,
Dalam sujud mengalir sungai air mata dipipiku,
Mengenang dosa-dosa yang membalutiku,
Wahai tuhanku, terimalah sujudku,
kerana aku sudah letih humbas dari ketentuanMu.



Dan Amr bin Ibnu Abasah mendengar Nabi  SAW bersabda:
“Tempat yang paling mendekatkan seorang hamba dengan Tuhannya adalah saat ia dalam sujudnya dan jika ia bangun melaksanakan solat pada sepertiga malam yang akhir. Karena itu, jika kamu mampu menjadi orang yang berdzikir kepada Allah pada saat itu maka jadilah.” (HR. At-Tirmidzi, Ahmad dan di-shahih-kan oleh At-Tirmidzi, Al-Hakim, Adz-Dzahabi, dan Al-Albani)


qiraf

No comments:

Post a Comment