Tuesday 13 December 2011

Maafkan imammu


Assalammualaikum,

Hantaran blog kali ini mungkin akan ada membangkitkan beberapa persepsi berlainan dalam kalangan para pembaca. Mungkin akan ada yang melihat saya seorang yang bajet atau sebagainya. tetapi saya tidak salahkan sesiapa kerana apa yang saya cuba sampaikan hanyalah apa yang terlintas atau yang menganggu fikiran saya. Hanyalah ingin menzahirkan rasa serba salah yang membengkak di hati..

semalam sempat saya bertanya pada seorang muslimat. Dialog kami tidak panjang tapi seperti ini;

saya  : mungkinkah perluku keluarkn dialog ini pada isteriku nnti.."maafkan saya kerana telah ramai perempuan sebelum awak dikaitkan dgn saya, wahai isteriku"..

muslimat : tak perlu.sbb.janji pada diri hanya seorang wanita yg terpilih untk menjadi kekasih & isteri.jadi tak perlukan dialog itu lagi untuk isteri.
.............................................................................................................................................

terpulang pada pembaca mahu melihat situasi ini bagaimana, tetapi pada bucu pandangan saya, saya rasa serba salah dengan apa yang berlaku. kerana telah saya temui seseorang yang tidak pernah berkata dengan seorang muslimat pun jauh sekali menyentuh seorang wanita.dan juga dia bebas dari fitnatun nisa'(fitnah seorang wanita)..memang sukar untuk percaya, tapi kalau benar cuba untuk tidak cemburu padanya, tapi perasaan susah dibendung.Hanya mampu memendam..
mungkin saya harus mengingatkan kembali diri ini yang perjalanan hidup seseorang adalah berbeza. mungkin dalam perjalanan ku ini kurangnya adalah pada perkara ini.Harus redha dengan ketentuannya.

“Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikaruniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain. (Karena) bagi orang laki-laki ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan, dan bagi para wanita (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebagian dari karunia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” [al-Nisa’ 4:32]

mungkin ada yang melihat perkara ini sesuatu yang kecil, tapi haruslah ingat sesuatu yang melibatkan hati dan perasaan bukanlah sesuatu yang boleh dianggap enteng..



wasalam,

qiraf

No comments:

Post a Comment